torsdag 15. august 2013

For sånn er en mamma

Joda, jeg ble med. Jeg badet. Innså hvor dum jeg var, at jeg ikke kunne tenke slik. At jeg ikke kunne la tanker om kropp stoppe meg fra å gjøre det jeg ville. Fra å ha det gøy. Og joda, så var det kanskje flest pappaer. Og bikinier. Og stramme mager. Og fin hud. Men først og fremst så var det moro. Fint. Og etterpå, så tenkte jeg at kanskje eksisterer disse forventningene bare inni hodet mitt. Dette om at pappaene, mennene, er de aktive. De lekende. De morsomme. Mens mammaene er de omsorgsfulle. De som trøster, er rolige. Trygge. De som ikke herjer.

Men så, så åpner jeg avisa. Og kan lese at det at det visstnok ikke bare er positivt med flere menn i barnehagene. Faktisk fører det til mer tradisjonell arbeidsfordeling. Mennene leker ute. De aktiviserer. Mens kvinnene skifter bleier. Trøster. Hver dag sammen med barna, foran barna. Og da, da tenker jeg at det kanskje ikke bare er meg som tenker slik allikevel.

Hva tenker du?


(Og ja, dette innlegget bygger videre på disse to innleggene: Bade. og Bare mamma?)

Ingen kommentarer: